Zautomatyzowana brama garażowa i czynniki, które mają wpływ na jej funkcjonalność
Jak otwierać bramę garażową?
Istnieje praktycznie nieograniczona liczba zależności, dzięki którym można zdalnie otworzyć bramę garażową. System wykrywania obecności podjeżdżającego samochodu raczej tu się nie sprawdzi, gdyż jego działanie może zakłócić obecność różnych przedmiotów, przechodzących w pobliżu osób, a nawet... opadów deszczu. Problemem mogą być też tak popularne do niedawna piloty, które pracują w określonym zakresie częstotliwości. Niestety, również i one są coraz bardziej podatne na zakłócenia generowane przez zjawiska elektromagnetyczne. Jedynym rozwiązaniem pozostaje więc łączność WiFi i to najlepiej w zakresie częstotliwości 5 GHz. Dzięki temu użytkownik może otworzyć bramę z pomocą aplikacji mobilnej.
Awaryjne zasilanie
Prawdziwą zmorą użytkowników bram zautomatyzowanych jest brak zasilania. Problem ten można częściowo rozwiązać, stosując akumulator zapasowego zasilania. Tu jednak pojawia się problem, gdyż system taki należałoby podłączyć również do routera (zakładając, że komunikacja odbywa się za pomocą WiFi). Akumulator ten musiałby być stale doładowywany, by w razie potrzeby zapewnić możliwość maksymalnie kilkunastokrotnego otwarcia i zamknięcia bramy. Alternatywą dla takiego skądinąd skomplikowanego rozwiązania jest ręczny klucz zapasowy, ale to oznacza, że musiałby on znajdować się w samochodzie i to wśród dziesiątek mniej lub bardziej przydatnych przedmiotów.
Bezpieczeństwo systemu zamykającego
Kolejną kwestią jest wyposażenie układu automatycznej bramy w zestaw czujników. Ich zadaniem byłoby wykrywanie przedmiotów znajdujących się pomiędzy bramą a ogrodzeniem. Co ważne, czujniki te powinny być rozmieszczone na różnych wysokościach (dwa punkty to minimum). Ich działanie warto powiązać z czujnikami czasowymi, gdyż brama powinna automatycznie zamykać się dopiero po odpowiednim czasie. Na marginesie warto zauważyć, że ma na to wpływ szybkość zamykania bramy, a co za tym idzie -- moc samego silnika. Skoro o bezpieczeństwie mowa, to nie można zapominać o odpowiednim systemie sygnalizacji. Najlepiej, jeśli rolę tą odgrywa żółte, migające światło, które powinno być osadzone na specjalnym, dobrze widocznym miejscu.
Usytuowanie silnika
Dzisiejsze systemy napędowe do bram garażowych są na tyle zaawansowane, że można je montować w praktycznie dowolny sposób. Układ napędowy należy usytuować w taki sposób, aby znajdował się on możliwie daleko od sypialni. Istotna jest też konserwacja mechanizmu prowadzącego, gdyż dzięki właściwemu smarowaniu brama garażowa będzie pracować ciszej.
Przestrzegając powyższych zaleceń można mieć pewność, że korzystanie ze zautomatyzowanej bramy garażowej będzie bezpieczne i komfortowe dla każdego, kto będzie z niej korzystał.